Thursday, May 12, 2011

Nilaian dalam Setiap Tindakan

--Carilah kebaikkan dalam setiap tindakan--
---pasti engkau akan temui hikmahnya yg tersendiri---

Ilmu wajib di tuntut,
Pengalaman harus dicari,
Kemahiran harus dibina
begitulah hidup,
dlm setiap tindakan harus ada pengajaran yg dikutip,
macam main bowling ni...
bagi sstgah org, mgkin ianya membuang duit dan masa..

bagiku, carilah mutiara jika kita berada di dasar laut, dan
carilah emas jika kita didaratan,
semuanya terpulang pada diri kita,
bagaimana kita mentafsirkan kehidupan,
jika apa yg dipandang itu positif, maka kita akan sentiasa bersyukur,
jika apa yg dipandang itu negatif, buruklah natijahnya,
maka segeralah kembalilah padaNya..
mohon keampunan dan jalan keluar dari setiap kesusahan dan kepayahan...

Aku tidak pernah menjejakkan kaki ke sana sehinggalah pada suatu masa... aku mengikuti program Sukan Rakan Masjid Pusat Islam USM.. 1st time, mmg rasa pelik.. boleh ka main bowling??? ustaz ustazah pulak ni?... biar betul.. begitulah persoalan2 jumud yg lahir difikiranku.. tetiba teringat kembali kata2 seorang ustaz, salah ka tengok tv/wayang? x salah.. tp apa yg salahnya??? suasana gelap dan pasangan2 couple berdua2an yg menjadikannya ia salah.. salahnya juga terletak pada pelakon2 yg berlakon tanpa menjaga batas agama.. tidak menutup aurat dan sebagainya... owh.. so, bila tengok adab dan cara ustaz ustazah ni main bowling.. hmm... ya.. salah dan betul sesuatu perkara itu terletak pada diri kita sendiri, kita yg memilihnya dan kita yg harus menjaganya.. buat pertama kalinya aku main bowling dgn sahabat2 tersayang (Aminah suhaimin danRaja Salwana)

kali kedua aku main bowling pada tahun lepas.. semasa semester akhir 1st degree dgn kwn2 Multimedia Interaktif. Meraikan diri sendiri dan kawan2 yg bakal berpisah... skill?? tak bertambah sikit pun, tetap puteri longkang.. (^_^)tp kenagan ini akan terus di hati.. mengingati kalian ketika kita sama2 menuntut ilmu, mengadakan program2 kelab dan sebagainya.. semoga ukhwah dan persahabatan kita akan sentiasa mekar...

kawan2 semua rajin2 blaka, hari2 diorang g sekolah.. saya ja x mau p sekolah


selepas tamat praktikel, biasalah... tanam anggur kat rumah... sama jugak la dgn kazen2.. dik anis d UTM semarak, dik manja di UiTM perlis, dik pidah di UiTM kuala pilah... waktu ni mmg kami sngt2 boring kat kg., x sangka diorang ni berpakat nk g main. ajak aku sekali, yg bestnya depa lgsung x bgtau kata nk p main bowling sbb takut mak marah.. ambik hampa, aku siap pakai baju kurung time tu.. cuba banyangkan??? dah naik kreta baru depa habaq kata nk ajak p main bowling.. haish.. mmg nk kena budak2 ni.. sepantas kilat aku berlari ke rumah menukar baju t-shirt.. mak kehairanan.. "x jd keluar ka?" dia tanya.. "jd mak!.. p main bowling kat Jitra sat" jawab aku, takut terus disoal siasat dan terus menerima waran, aku terus berlarian ke kereta.. emak hanya menggelengkan kepala.. pendek kata, berlaku jujurlah dgn ibu bapa ( jgn notti2)


Dua hari lepas aku berpeluang utk bermain bowling lg.. kali ni dgn Supervisor, Dr. Wan dan juga classmate master, juga dibawah supervisor yg sama.. hm.. diorang ni sgt terror.. aku lg la.. terrorist.. (^___^), puteri longkang la katakn.. banyak skill yg Dr. Wan dan kak Zam ajar aku pd mlm tu.. "FOKUS Jannah!!!".. "ya, saya cuba".. last2 masuk longkang jugak.. mmg, apa ja benda yg kita buat, kena FOKUS, bukan stakat main bowling ja.. Islam sentiasa mengajar penganutnya utk fokus, iaitu Khusyuk dalam solat... jadi, aku terkenang kembali.. aku cuba memberikan tumpuan dan fokus dalam game dgn harapan dapat menjatuhkan semua pin yg ada.. tp tetap gagal.. dan kemudian cuba lg.. begitulah juga keadaan kita dalam solat.. harus bersabar dan sentiasa mencuba dan berusaha mendapatkan solat yg khusyuk.. kerana di situlah kunci kejayaan dunia dan akhirat..

No comments: